Tilt

Op Tilt

Vier dagen per jaar zet Tilt Festival Tilburg ondersteboven. Tilt Festival brengt een divers aanbod van literatuur, ook maar theater, beeld en muziek. Met spannende cross-overs en verrassende invalshoeken. Met landelijk bekend en regionaal talent. Tilt Festival is uitgegroeid tot het grootste literaire festival van het zuiden.

De vraag aan Citymarketing Tilburg

Zowel in 2016 als 2017 schakelde Tilt Festival de hulp van Citymarketing Tilburg in voor meer zichtbaarheid.

Oplossing en uitwerking

Om meer zichtbaar rondom Tilt te creëren op regionaal, maar ook voor nationaal niveau, heeft Citymarketing Tilburg in 2016 op vier manieren actie ondernomen. Ten eerste op het gebied van public relations. Een aantal specifieke programmaonderdelen zijn bij relevante perscontacten naar voren geschoven, ook zijn er verschillende algemene persberichten verstuurd. Naast de PR is er een mini campagne opgezet rondom het ‘dekenproject’. Het dekenproject, onderdeel van Tilt 2016, is een project waar de kernwaarden van Tilburg sterk in vertegenwoordigd zijn. Een project waarbij het mogelijk is om aantrekkelijk beeldmateriaal te ontwikkelen en een project wat genoeg inhoud heeft voor redactionele items. Als derde actie is er op een slimme manier gebruik gemaakt van online advertising. Tot slot is er tijdens het festival gezorgd voor voldoende registratie, zodat Tilt in 2017 vooruit kan met voldoende beeldmateriaal om de volgende editie van het festival te promoten.

De samenwerking tussen Tilt en Citymarketing Tilburg kreeg in 2017 een doorstart, in de vorm van advies. Na een analyse op het communicatieplan gaf Citymarketing Tilburg het advies om het publiek te tonen dat Tilt meer is dan alleen literatuur. Dat Tilt ook theater, beeld en muziek programmeert, was nog te weinig bekend. Op basis van een tijdlijn en de juiste middelenmix heeft Tilt kunnen laten zien hoe breed haar programma is. Social media speelden hier een sleutelrol in. Daarnaast zijn er samenwerking gezocht met VVV Tilburg, VVV België, tilburg.com, Tilburg Trakteert en Magazine de T.

Mini campagne 2016: thigmofielen

Mensen hebben van nature een liefde voor kleine ruimtes, een verlangen naar geborgenheid en het gevoel dat wegkruipen de beste oplossing is. Bioloog en schrijver Midas Dekkers gaf naam aan dit veilige gevoel en schreef er een boek over: De thigmofiel. Geïnspireerd op De thigmofiel lagen er tijdens Tilt op alle festivallocaties geborduurde dekens met begeleidende teksten van auteur A.H.J. Dautzenberg. Met de dekens wil Tilt mensen in deze tijden van angst iets verschaffen om zich veilig te voelen. Bezoekers konden onder de dekens kruipen en als thigmofiel het programma aanschouwen, waarvan onder andere Midas Dekkers en A.H.J. Dautzenberg onderdeel zijn. Tevens portretteerde Tilt in aanloop naar het festival diverse thigmofielen. Ieder persoon zoekt op zijn eigen manier naar geborgenheid. Deze foto’s en persoonlijke verhalen verschenen middels een online campagne via de kanalen van Tilt.

Het resultaat

Tilt Festival 2016 was uitverkocht! De mini campagne en advertising zorgden met name voor meer zichtbaarheid online. De content die tijdens de week is gegenereerd kan nog steeds worden gebruikt om de kanalen van Tilt te vullen en aandacht voor de volgende editie te creëren. Bovendien verschenen er veel positieve items in de media. Ook de zevende editie (2017) werd goed bezocht en zorgde voor recensies op onder andere Tzum, Brabants Dagblad en Hebban.nl.