Over Marketing Tilburg

Tilburg is een geweldige stad en dat willen we aan iedereen laten zien. Want hoe meer mensen dit weten, des te meer mensen in Tilburg gaan werken, wonen, studeren en recreëren. Onze definitie van ‘citymarketing’ is dan ook: ervoor zorgen dat meer mensen kiezen voor Tilburg door het positieve vestigingsklimaat van onze stad breed onder de aandacht te brengen. Natuurlijk doen we dit niet alleen. Sterker nog, de hele stad werkt hieraan mee. Want alle Tilburgers voelen het: Tilburg leeft, bloeit en bruist als nooit tevoren. We zijn trots op onze stad en dragen dat steeds meer gezamenlijk uit.

Het merk Tilburg

Tilburg is een stad waar mensen gemakkelijk samenwerken en oog hebben voor elkaar (sociaal), waar verfrissende, nieuwe ideeën ontstaan (experimenteel en tegendraads), waar we de schouders eronder zetten (daadkracht), om onszelf lachen als iets anders uitpakt dan verwacht (humor), en waar mensen zich thuis voelen in een ietwat ongepolijste omgeving (rauw). Deze combinatie van eigenschappen maakt Tilburg uniek. Ze geven de stad een ongekende charme, maken van Tilburg een onderscheidend ‘merk’. In onze activiteiten en uitingen vormen deze zes eigenschappen altijd het uitgangspunt. Zo zorgen we voor een eenduidig beeld van Tilburg dat iedereen begrijpt en ervaart. We helpen Tilburgers om hun verhalen, ideeën en initiatieven te vertellen aan de rest van de wereld. Zodat zoveel mogelijk mensen Tilburg leren kennen en kiezen voor de stad.

De vier doelgroepen

We hebben de activiteiten op deze website ingedeeld aan de hand van onze vier doelgroepen; bollebozen, bewoners, bezoekers en bedrijven. We zijn ons ervan bewust dat er een overlap bestaat tussen de doelgroepen – een student kan immers ook bewoner zijn – maar de verdeling zorgt voor structuur en leesbaarheid.

Onze werkwijze

Wij promoten Tilburg. We toetsen daarom altijd of een bepaald evenement of initiatief past binnen het merk Tilburg. We beoordelen ook of de activiteit (inter)nationaal aandacht kan verwerven voor het bijzondere karakter van de stad. In het Strategisch Plan Citymarketing 2015-2019 noemen we dat de ‘on brand/off brand-strategie’. Daarnaast werken wij altijd op basis van verhalen; samen met onze partners vertellen we verhalen die mensen bijblijven en die benadrukken hoe bijzonder Tilburg is. In het Strategisch Plan noemen wij dit ‘storytelling door partners’.

Wij zijn Marketing Tilburg

Citymarketing Tilburg bestaat uit: Marc Meeuwis, Maartje Verschure, Ben Smit, Nicole Severijns en Madeleine van Belkom. Samen met een flexibele schil aan lokale ondernemers zullen ze de marketingstrategie de aankomende jaren verder vorm geven.