Koningsdag in Tilburg

Koning Willem-Alexander ziet Abraham in Tilburg

Enkele maanden geleden ontstond bij de Tilburgse schrijvers Ronald Peeters en Ed Schilders het idee om een boek over het bezoek van de Koning te gaan maken. Het moest een mooi vormgegeven boek worden, gemaakt door diverse fotografen en schrijvers. Maar het meest bijzondere zou zijn dat het boek op 27 april zou worden samengesteld, vormgegeven en gedrukt, en dat het 50 uur na het bezoek van de koning aan Tilburg al in de boekhandels zou liggen.

De vraag aan Citymarketing Tilburg

Wat kan Citymarketing Tilburg betekenen in de realisatie en promotie van het boek?

Oplossing en uitwerking

Koning Willem-Alexander, koningin Máxima, hun drie dochters en andere leden van de koninklijke familie verbleven op 27 april in Tilburg en werden hier langs spraakmakende locaties geleid. Een team van redacteuren, ontwerpers, grafici en drukkers ging deze dag de uitdaging aan om de bijdragen van de schrijvers en fotografen te verwerken in een 144 pagina’s gebonden boek. Het boek bevat naast het verslag van het koninklijk bezoek in woord en beeld ook nog andere bijdragen. Speciaal voor deze gelegenheid werden er gedichten gemaakt door onder andere de stadsdichter, de junior stadsdichter en de campusdichter. Ook werd er aandacht besteed aan 250 jaar Oranje in Tilburg. De makers bezochten ook locaties en feestjes waar koning Willem-Alexander niet bij kon zijn zoals onder andere de Koningsnacht, Korvel, en het Leijparkfestival.Citymarketing Tilburg droeg bij aan de realisatie en zorgde voor zichtbaarheid.

Resultaat

Op 29 april kreeg wethouder Erik de Ridder het tweede exemplaar van het boek uitgereikt. “Het eerste is natuurlijk voor de Koning”, legt directeur van Gianotten, Dré Stevens uit. De Ridder neemt het trots in ontvangst. “Dit is een prestatie van formaat waar we trots op mogen zijn.” En niet alleen De Ridder is trots, ook Stevens stond te glunderen van oor tot oor. “Het was een hele lange dag maar ik ben apentrots”, vertelde hij al bladerend door het boek. “Het is prachtig geworden en dat in zo’n korte tijd.” Naast de vele trotse Tilburgers is het positieve geluid is ook opgepikt in de media, onder andere Omroep Brabant en Vorsten.nl deden enthousiast verslag. Het boek is te koop in de Tilburgse boekhandels.

Partners: Gianotten Printed Media, boekhandel Gianotten Mutsaers en enkele andere ondernemers uit de stad