Introductie studenten Tilburg

Introductieweek in Tilburg

5000 nieuwbakken studenten startten in augustus 2016 met hun studie in Tilburg. Spannend, om in een nieuwe stad te gaan wonen en studeren. Naast de grote campus van de hogeschool en universiteit, moet je nog veel meer ontdekken in de stad. Hoe weet je waar je moet zijn? Hoe vind je je weg? Citymarketing Tilburg stond klaar om de studenten wegwijs te maken.

Het doel

Door studenten in een vroeg stadium aan je stad te binden, is de kans groter dat ze ook na hun studie in Tilburg blijven. De introductieweek is de perfecte week om kennis te maken met Tilburg.

Oplossing en uitwerking

Tilburg says Hi

De kersverse studenten werden tijdens de TOP-week en Purple met flirterige vlaggen feestelijk onthaald. Op vier verschillende plekken in de stad hingen clusters van zes vlaggen. ‘How you doin’?’ ‘Well, well, well..’ ‘Hello sunshine!’ ‘Ooh lala’ ‘Oh my my!!’ ‘Fietfiew, fietfiew!’. Tilburg weet hoe je iemand een warm welkom geeft!

Experience Tilburg

24 en 25 augustus speelde ruim 1200 nieuwe studenten van Fontys en Tilburg University het levend bordspel ‘Experience Tilburg’. Verspreid door de stad zag je opvallende mensen met strikjes en ballonnen, locatieborden, kanskaarten, een gevangenis en nog veel meer. Om punten te scoren tijdens de citygame had elke locatie een opdracht. Zo stond in de Hall of Fame DJ Sueside een privé feestje te geven en moesten de studenten een vraag beantwoorden over de evenementen in Tilburg. De studenten konden beleven hoe uniek de sfeer is in de Spoorzone, hoe karakteristiek het Dwaalgebied is, hoe bruisend het centrum is en hoe relaxt de Piushaven is. Ook voor de gebieden, straten en deelnemende zaken was het een succes: hun zaak stond extra in de spotlights en door middel van de opdracht of vraag kwamen de studenten meer te weten over de leuke spots.

Partners Experience Tilburg: 013 straatjes, Fontys, Tilburg University, TOP, Purple

Masteractiviteit TOP-week

Om internationale masterstudenten te laten zien wat het Tilburgse bedrijfsleven te bieden heeft, is er tijdens de TOP-week een event georganiseerd. Vijf bedrijven kregen de kans om zich te presenteren. Vervolgens werd er in gesprek gegaan met de studenten. Wat zoeken ze in hun toekomstige baan? Is dat in Tilburg te vinden? De dag werd afgesloten met een quiz.

Partners Masteractiviteit TOP-week: Tilburg University, TOP, ezCompany, Capi Europe, Forward Advocaten, Interpolis, Building Blocks B.V.

Camping Purple

Op de camping van Purple was Tilburg zichtbaar met een grote T.

Het resultaat

Een goed begin is het halve werk. Met een warm welkom in Tilburg, reageren studenten positief op de stad. Ze komen op plekken waar ze zich normaal gesproken niet zo snel begeven. Tijdens Experience Tilburg en de Masteractiviteit TOP-week waren de reacties van de studenten direct meetbaar. Op social media verschenen veel goede reacties en in de evaluatie waren meer dan 1000 losse comments over het spel terug te lezen. Uit onderzoek blijkt dat de helft van de studenten de bezochte locaties nog eens gaat opzoeken. Het is goed om terug te zien dat de studenten bewust met hun stad bezig zijn. Ook zien we een groei in de aanwas van internationale studenten.