Pakje Kunst

Kunst uit een sigarettenautomaat

Op woensdag 21 december 2016 opende wethouder van Cultuur Marcelle Hendrickx de allereerste Tilburgse Pak Je Kunst in boekhandel Gianotten Mutsaers. Initiatiefnemer en kunstenaar Ro-Nalt Schrauwen bouwde een afgedankte sigarettenautomaat om tot kunstautomaat: Pak Je Kunst. Voor 4 euro kunnen mensen kunst ‘uit de muur trekken’. Wie er geld in gooit, krijgt een uniek kunstwerkje in een doosje. Aan de buitenkant kun je niet zien wat erin zit. Dertig kunstenaars uit Tilburg en omgeving werkten aan het project mee.

De vraag aan Citymarketing Tilburg

Citymarketing Tilburg omarmde het initiatief en ondersteunt Ro-Nalt Schrauwen in de communicatie over Pakje Kunst.

Oplossing en uitwerking

Ro-Nalt Schrauwen wil met zijn project kunst dichter bij de mensen brengen. Citymarketing Tilburg speelt daarop in en wil bezoekers en bewoners laten zien dat kunst verbindt. Om heel Nederland te laten zien wat voor een mooi project Pakje Kunst is, verstuurde Citymarketing Tilburg een persbericht met alle informatie over het project.

Resultaat

Naast dat Tilburg een prachtig kunstproject rijker is, heeft dit project voor een regionale en nationale spin-off gezorgd. Radio 1, Radio 2, Radio 5NOS, Brabants Dagblad, Omroep TilburgTilburg.com en Omroep Brabant besteedden allen aandacht aan de kunst uit een sigarettenautomaat. Ook vanuit andere steden in Nederland is de interesse voor Pak Je Kunst & Pakje Kunst groot. Schrauwen verwacht dat Pakje Kunst zich ook snel over Nederland zal verspreiden. Ook in Tilburg zullen er meer volgen, namelijk bij Bank 15 en café Bolle. Citymarketing Tilburg volgt de ontwikkelingen op de voet.